نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده
هدف از مطالعه حاضر، واکاوی قیاسی شرکتهای دانشبنیان استان سیستان و بلوچستان و همچنین شناسایی زیرساختها و امکانات مورد نیاز برای راهاندازی تجارت الکترونیک در این نوع شرکتها است. لذا، نمونه مورد مطالعه، 162 نفر از اعضای شرکتهای دانشبنیان مستقل و مستقر در پارک علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده از دو گروه شرکتهای فعال در حوزع کشاورزی و غیرکشاورزی، انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بود که روایی صوری آن توسط اساتید بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز تأیید شد. به منظور بررسی پایایی پژوهش نیز یک مطالعه راهنما از نمونه 30 نفره خارج از نمونه اصلی شامل اعضای شرکتهای دانشبنیان پارک علم و فناوری استان فارس صورت گرفت. طبق یافتههای پژوهش، شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری نگرش مثبتتری نسبت به راهاندازی تجارت الکترونیک در مقایسه با شرکتهای دانشبنیان خارج از پارک داشتند. البته، این شرکتها نیاز به آموزشهای فنی و پشتیبانی را فاکتوری ضروری میدانستند. زنان کارآفرین عضو شرکتها از نظر خلاقیت، ریسکپذیری و بازاریابی دیجیتالی، وضعیت مطلوبتری نسبت به مردان همتای خود داشتند. طبق یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی، زیرساختهای فنی-شبکهای، بالاترین درصد از میان دستههای امکانات لازم برای راهاندازی تجارت الکترونیک را به خود اختصاص داد و پس از آن به ترتیب زیرساختهای حمایتی-قانونی، آموزشی و فرهنگی ر رتبههای بعدی قرار گرفتند. در همین راستا، پیشنهاد میشود که متولیان امر در تجارت الکترونیک، به مسئله حفظ حریم خصوصی و اطلاعات شخصی افراد، توجه بیشتری داشته باشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of E-commerce Development in Entrepreneurial Businesses of Sistan and Baluchistan Province
نویسندگان [English]
- Mahsa Jahani
- Mahsa Fatemi
Department of Agricultural Extension and Education, School of Agriculture, Shiraz University, shiraz, Iran.
چکیده [English]
The main purpose of current study was to analyze and compare the knowledge-based companies of Sistan and Baluchistan province as well as identifying the infrastructure and facilities needed to start e-commerce in these types of companies. Therefore, the studied sample was 162 members of knowledge-based companies inside and out of the Science and Technology Park of Sistan and Baluchistan province, who were selected using the stratified random sampling method from two groups of companies of agriculture and non-agriculture. The face validity of questionnaire was confirmed by the professors of the Department of agricultural extension and education of Shiraz University. In order to check the reliability of the questionnaire, a pilot study was conducted from a sample of 30 individuals out of the main sample. According to the results, knowledge-based companies located in the Science and Technology Park had a more positive attitude towards starting e-commerce compared to knowledge-based companies outside the park. Of course, these companies considered the need for technical training and support as an essential factor. Female entrepreneurs had a more favorable situation than their male counterparts in terms of creativity, risk-taking and digital marketing. According to the findings of the Exploratory Factor Analysis (EFA), the technical-network infrastructure took the highest percentage among the categories of facilities necessary to start e-commerce, and after that, the supporting-legal, educational and cultural infrastructures ranked next. In this regard, it is suggested that those in charge of e-commerce should pay more attention to the issue of privacy and personal information of people.
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurship
- Infrastructure
- Network
- Marketing
- Knowledge-based Company