از آنجا که دامداران نقش بارزی در بالا بردن کارایی و اثربخشی فعالیتهای دامداری و کمیت و کیفیت تولیدات این زیر بخش دارند، بنابراین شناخت نیازهای آموزشی اهمیت دارد. هدف کلی این پژوهش نیازسنجی آموزشی دامداران روستاهای شهرستان خرمآباد با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی، به لحاظ روششناسی توصیفی ...
بیشتر
از آنجا که دامداران نقش بارزی در بالا بردن کارایی و اثربخشی فعالیتهای دامداری و کمیت و کیفیت تولیدات این زیر بخش دارند، بنابراین شناخت نیازهای آموزشی اهمیت دارد. هدف کلی این پژوهش نیازسنجی آموزشی دامداران روستاهای شهرستان خرمآباد با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی، به لحاظ روششناسی توصیفی و از لحاظ نحوهی جمعآوری اطلاعات نیز از نوع تحقیقات پیمایشی ـ میدانی است. در این پژوهش جامعه آماری شامل تمامی دامداران شهرستان خرمآباد در استان لرستان در سال 1400 میباشند که بنا بر اطلاعات گرفتهشده از مرکز آمار ایران، تعداد کل دامداران در این شهرستان حدود 12014 نفر میباشد. با بهرهگیری از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی با انتساب متناسب، تعداد 372 نفر از دامداران انتخاب شدند. روایی شکلی و محتوایی ابزار تحقیق از طریـق تشـکیل گـروه تخصصـی متخصصـان رشـته ترویـج و آموزش کشـاورزی دانشـگاه تربیت مدرس و کارکنان اداره کل دامپزشکی شهرستان خرمآباد مورد تأیید قرار گرفت. برای سنجش پایایی از پیشآزمون و محاسبه ضریب پایایی آلفای کرونباخ و برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از نرمافزار SPSS26 استفاده شد. بر اساس نتایج بهدستآمده در این پژوهش 32 صلاحیت و توانمندی موردنیاز بر پایه نمره اولویت که از مدل بوریچ به دست آمده اولویتبندی شدند. تجزیهوتحلیل نشان داد که بالاترین و بیشترین نیاز آموزشی دامداران عبارتاند از: نحوه تزریق دارو به دام، بیمه دام، تلقیح مصنوعی و مراقبتهای فردی و بهداشتی که نیاز به آموزش بالایی دارند.